Saturday, October 16, 2010

hikmah aku mengelak dari aktiviti pameran

Tadi aku saje lari dari aktivit yang patut aku hadir. disebabkan xde tempat aku nk lepak aku duduk kt pustaka. ble sbuah buku tentang pengubat hait, aku sedar, segala musibah bukan datang dari bumi, semua datang dari yang maha esa. semua turun dengan kehendaknya. banyak perkara yang begitu terlarang telah aku lakukan.

Aku telah menemui diriku dalam sebuah kisah tentang menangis, antara kisah yang disebut adalah seorang isteri kepada pejuang islam yang syahid pada peperangan uhud. wanita tersebut telah didatangi oelh ramai sahabat lantas dia berkata, "sekinya kamu semua datang untuk menycapkan tahniah aku menerima kedatangan, sekiranya selain dari itu, kamu boleh pulang" (lebih kurang la). kalau kita fikir lgok kal, wajar ke kita ucap tahniah kepada keluarga ynag syahid. msti ramai yang xstju, ingatlah semua yang ada di dunia ini adalah hiasan semata-mata. malah cinta kepada Allah SWT adalh yang terbaik. ingatlah ' semuanya datang dari Allah, dan kepadanya kita kembali. kurniakanlah pahala dengan musibah yang diberi. Gantikalah yang lebih baik daripadanya melainkan Allah memberi pahala kapadanya' .


Dalam kisah lain jga telah menyebut, seorang laki-laki telah diuji dengan kematian anaknya. setelah dikebumikan, beluau tampil di khalayak dengan baju yang cantik dan memakai wangian yang harum. kaumnya telah memarahinya dengan penampilanya itu alau biliau menjawab. Semuanyanya itu hanyala hiasan dunia, hanya Allah cinta yang kekal selamanya.semuannyaadalh Milik Allah SWT. apabila kita ditimpa musibah, pohanlah suapaya kiat akan mendapat perkara yang lebih baik dapadanya.


seorang sahabat juga berdoa supaya anak lelakinya mati. hal ini kerana anak lelaki yang meninggal sebelum baligh akan datang memberikan mereka minuman ketika kita dihimpunkan dalam keadaan yang panas kelak. dalam umur sekarang sudah pasti bukandari golongan belum baligh. tadak mampu aku jadi seperti. aku akan menolong ibubapaku sengan cara yng lain.


ingatla, dunia merupakan penjara kepda yang beriman dan syurga kepada kafir. kesusahan yang dilalui di dunia merupakan kesengan di akhiran dan kesenangan di dunia merupakan kewsusahan di akhiarat. memg sukar untuk menerangkan hal ini kerana aku bukan golongan ahli kitab. dalam buku tersebut memberi banayak contoh yang jelas antaranya, melakukan perkara yng dilarang. Begitu mudah melakukan perkara yang dilarang. melakukan perkara dilarang lansung tidak memerlukan tenaga, usaha, bantuan dan lain. malah melakukan perakar sepertyi meninggalkan solat adalah paling muadah dan tidak perlu dipelajri. Hal ini begitu senang dilakukan di dunia tetapi perlu diingat, adakah ia menyenagkan di akhirat. apabila diambil contah perkara yang susah. apabila kita memohon keredhaan daripadanya, perlu kita meningkatkan usaha, mengobankan banyak masa,tenaga, dan menunjukan kesungguhan. golongan ini akan mendaptkan kesenangan di akhirat.

berbalik kepada kisah menangis, semasa melawat jenazah ibu untuk kali terakhir, mungkin aku merupakan anaknya yang kuat menangis, ini menunjukan keimanan aku yang begitu rendah. baru aku sedar bahawa air mata tidak boleh menolong melainkan menyksakan arwah. bukan menangis supaya ibu dihidupkan semula tetapi tidak mampu menahan. waktu yang diharuskan menangiws adalah sewaktu roh sedang dicabut dari jasad. Junjungan besar juga menagis sewaktu sahabat sedang diambang maut. air mata menunjukan rasa belas kasihan. semua adalah milik Allha, dan kepadanya kita kembali. aku juga sangat berharap semoga perkara ini tidak berulang kepada diriku.

Apabila sesuatu musibah datang, Allah memberikan musibah untuk menutup kelemahan kita. bukan untuk menjatuhkan dan membinasakan kita. Apabila musibah datang, perlulah hadapinya dengan sabar. fikiranlah bagaimana untuk menghadapinya.

aku masih di dunia adalah nikmat ynag begitu berharga daripadanya. semakin lama, peluang untuk kita semakin sempit. setiap hari kita semakin dekat dengan mati. bersedialah untuk menghapinya. laburkanlah perkarta yang baik di dunia untuk faedah di sana. semuanya datang dari Allah dan kepadanya kita kembali.

No comments:

Post a Comment